top of page
Strategie-Executie_gemakkelijker_maken_5.webp

VERDIEPEN IN LEIDERSCHAP

Ebook: Leidinggeven is omgekeerd opvoeden.

EEN CADEAUTJE VOOR JOU

Samen met journalist Eduard van Brakel schreef Bas Kodden het ebook Leidinggeven is omgekeerd opvoeden. We bevelen dit ebook van harte bij je aan.

​

Daarom zijn we blij dat we het je mogen aanbieden als onderdeel van de Masterclass Out of Control (met dank aan Bas Kodden, Eduard van Brakel en Management IMPACT).

​

Klik op de knoppen hieronder om het ebook te downloaden of het luisterboek af te spelen. Ideaal voor als je bijvoorbeeld in de auto zit of aan het sporten bent. 

Leidinggeven is omgekeerd opvoeden - Bas Kodden
Leidinggeven_is_omgekeerd_opvoeden
00:00 / 1:18:16
Bas Kodden

ONTDEK DE MOGELIJKHEDEN

We maken het voor jou, je managementteam en je teams eenvoudiger om ambities, strategie en doelen om te zetten in verandering, focus, enthousiasme en resultaat.

  • We volgen binnen ons bedrijf een leiderschapsprogramma, is dat een probleem?
    Helemaal niet! Het feit dat jullie al een leiderschapsprogramma hebben, is juist een uitstekende basis. Ervaring leert dat onze aanpak complementair werkt aan bestaande initiatieven en werkwijzen (zoals LEAN en leiderschapsprogramma's). Pro tip: Versterk jullie huidige inspanningen op leiderschapsgebied door onze methodieken en inzichten voor strategiegericht leiderschap te integreren. Eventueel kun je ook nog profiteren van onze samenwerking met prof. dr. Bas Kodden, door bijvoorbeeld de leiderschapsmasterclass Out of Control te bezoeken met je managementteam.
  • Wat is een 100-Dagen Challenge?
    De 100-Dagen Challenge is een energiek en succesvol programma ontworpen om leiderschapsteams of leidinggevenden en hun teams te helpen flinke vooruitgang te boeken in de uitvoering van hun strategie binnen 100 werkdagen. Het programma combineert focus, ritme en plezier om gezamenlijk doelen te bereiken die direct bijdragen aan de strategische koers van het bedrijf. Startfase: De challenge begint met het definiëren van een aansprekend en energiegevend doel. Dit doel, ofwel de 'challenge', bestaat uit specifieke ontwikkel- en/of prestatiedoelen die essentieel zijn voor de strategische richting die het bedrijf heeft gekozen. Teamafhankelijkheid: Een cruciaal element van de challenge is dat het succes ervan afhangt van de samenwerking binnen het team. Dit bevordert wederzijdse afhankelijkheid en is fundamenteel voor het vormen van een high performing team. Ritme in dóen: De challenge krijgen sructuur met behulp van de OKR-methodiek, aangevuld met een 'trainingsschema' van dagelijkse of wekelijkse routines die het gedrag sturen. Deze routines zijn ontworpen om focus, werkplezier, samenwerking, voortgang en succes te waarborgen. ChallengeSessies: Gedurende de 100 dagen zijn er regelmatig korte sessies met onze experts. Deze sessies bieden ruimte voor verdieping, het aanscherpen van methodes, en het waarborgen van accountability en ritme binnen het team. Evaluatie en succes: Na afloop van de challenge evalueert het team de uitgevoerde acties, deelt best-practices en leerpunten, en stelt vervolgstappen vast. Het succes wordt gevierd, onder andere met een glas Champagne, om de behaalde resultaten en de versterkte teamspirit te erkennen. De 100-DagenChallenge® is ideaal voor teams die hun strategische initiatieven met nieuwe energie willen aanpakken en tastbare resultaten willen zien in een relatief korte periode. Het helpt niet alleen bij het behalen van strategische doelen, maar versterkt ook de onderlinge band en de algehele teamdynamiek.
  • Kan het ook in het Engels?
    Ja hoor. De meeste van onze experts spreken uitstekend Engels en al onze materialen zijn ook in het Engels beschikbaar.
  • Ons leiderschapsteam is niet helemaal compleet. Kunnen we wel starten?
    Absoluut, het is mogelijk om te starten met onze aanpak, zelfs als je leiderschapsteam nog niet volledig is gevormd. Beginnen met het proces kan zelfs voordelen hebben, zoals het leggen van een sterke strategische basis en het creëren van duidelijke rollen en verwachtingen die helpen bij het selecteren van de juiste kandidaten voor je team. Onze aanpak is flexibel en kan worden aangepast aan de huidige en toekomstige samenstelling van je leiderschapsteam. Pro tip: Profiteer van deze vroege fase om de strategische koers van je bedrijf te verfijnen. Dit zorgt niet alleen voor een sterker fundament maar helpt ook bij het aantrekken van leiders die echt passen bij de visie en doelstellingen van je organisatie.
  • Hoe werkt jullie aanpak?
    Bij IMPACT on the Job helpen we onze klanten om hun strategie niet alleen te vernieuwen maar ook effectief uit te voeren. Onze aanpak bestaat uit: Aanscherping van strategie: We verfijnen de strategie zodanig dat deze helderder, meer motiverend en actiegericht wordt. Dit zorgt ervoor dat de strategie niet alleen begrepen wordt, maar ook daadwerkelijk energie geeft en tot actie aanzet. Strategiegericht leiderschap: We ondersteunen het leiderschap binnen de organisatie met een praktische en bewezen methode om de strategie-implementatie te versnellen. Dit geeft leidinggevenden meer controle over het proces, waardoor zij de strategie sneller en efficiënter binnen het bedrijf kunnen integreren. Teams in lijn brengen met de strategie: We assisteren leidinggevenden en hun teams om hun dagelijkse activiteiten af te stemmen op de strategische doelen, wat leidt tot een coherent en doelgericht handelen binnen het hele bedrijf. Onze aanpak omvat een mix van interviews, analyses, presentaties, consultancy-werkzaamheden en leiderschaps- en teamcoaching. Onze diensten zijn gebundeld in een praktische aanpak, waarbij je via een maandelijks abonnement toegang krijgt tot onze expertise, precies afgestemd op wat je nodig hebt om je strategie effectief en met minder moeite uit te voeren. Pro tip: Plan een korte video-call waarin we samen kijken hoe onze aanpak jullie kan ondersteunen bij het realiseren van jullie strategische ambities. Dit is een uitstekende manier om direct te ervaren hoe wij in de praktijk werken en of we een match zijn. Een call plannen kan eenvoudig via deze link.
  • Wij werken met de OKR-methodiek, doen jullie dat ook?
    Ja zeker! Wij gebruiken een variant van de OKR (Objectives and Key Results) methodiek binnen onze aanpak. OKRs zijn een fijn en krachtig hulpmiddel om duidelijke doelen te stellen en meetbare resultaten te behalen. De methodiek helpt teams en medewerkers om hun energie te richten op de juiste dingen en hierin ritme vast te houden. We gebruiken een OKR-zonnestelsel om de strategische doelen van je bedrijf in lijn te brengen met concrete acties. Hierdoor ontstaat meer transparantie binnen het bedrijf, pakt iedere afdeling/team de juiste dingen op en loopt men elkaar niet (onbedoeld) voor de voeten. Pro tip: Voor een beter begrip van hoe je OKRs kunt gebruiken om de focus en strategie executie binnen je bedrijf te verbeteren, raden we het boek "Radical Focus" van Christina Wodtke aan. Dit boek is makkelijk leesbaar (scheelt je tijd) en biedt praktische inzichten en voorbeelden die je kunnen helpen om de kracht van OKRs te benutten.
  • Wanneer is jullie aanpak niet geschikt voor mij?
    Onze aanpak kan enorm waardevol zijn, maar het is niet voor elk bedrijf de juiste oplossing. Hier zijn enkele redenen waarom onze dienst misschien niet geschikt is voor jou: Zoek je een quick fix? Implementatie van strategie vraagt altijd om gedragsverandering, en gedragsverandering vereist meer dan een een- of tweedaagse interventie. Wij geloven niet in snelle oplossingen voor diepgaande veranderingen. Als je toch op zoek bent naar een quick fix, dan zijn we waarschijnlijk geen match. Ontbreekt het aan een duidelijke strategische richting? Onze service is het meest effectief als er al een basisstrategie is. Als je bedrijf nog geen duidelijke strategische doelen heeft vastgesteld, kan het nuttiger zijn om eerst deze richting te definiëren voordat je onze diensten inzet. Beperkte middelen om te investeren in strategie-executie? Het succesvol uitvoeren van een strategie vereist een zekere mate van investering in tijd, energie en financiën. Als je bedrijf momenteel niet de middelen heeft om hierin te investeren, dan is onze service mogelijk op dit moment niet haalbaar. Pro tip: Heb je nog geen duidelijke strategie bepaald? Of is je bestaande strategie aan een upgrade toe? We kunnen je daarbij helpen en zetten jou en je bedrijf graag op voorsprong. Plan gerust een korte video-call met ons via deze link, zodat we jouw situatie kunnen bespreken en samen onderzoeken of we een goede match zijn.
  • Ik wil een leuke teamdag organiseren, doen jullie dat ook?
    In het verleden hebben we zeker teamdagen georganiseerd. Echter, uit ervaring en feedback van onze klanten bleek dat zo'n dag op een mooie locatie met een goede lunch en hoge waarderingscijfers vaak niet leidde tot blijvende verbeteringen in teamspirit en prestaties. Wanneer we na een maand terugkoppeling vroegen, hoorden we vaak: "Het was fantastisch, maar we zijn er door de dagelijkse drukte nog niet aan toegekomen om er iets mee te doen." Daarom focussen wij nu op onze 100-Dagen Challenge-methodiek, die ontworpen is om duurzame gedragsverandering en teamontwikkeling te realiseren met blijvende resultaten in teamspirit en prestaties. Pro tip: Een teamdag kan zeker waardevol zijn om inspiratie en energie te geven. Zorg ervoor dat je de opgedane inspiratie en energie na de teamdag blijft voeden en integreer deze met praktische stappen in jullie dagelijkse werkzaamheden. Dit helpt om de positieve effecten van de teamdag te verankeren en echt een verschil te maken in de dagelijkse teamdynamiek.
  • Ik wil snel starten met onze samenwerking. Kan dat?
    Om te garanderen dat elk van onze klanten de aandacht krijgt die nodig is voor succes, hanteren we een beperking op het aantal nieuwe klanten dat we elke maand aannemen. We kunnen per maand maximaal 6 nieuwe klanten opstarten met onze aanpak. Pro tip: Als je al een startdatum in gedachten hebt, adviseren we je om zo vroeg mogelijk contact op te nemen om deze maand te reserveren. Dit helpt teleurstellingen te voorkomen en zorgt ervoor dat je bedrijf snel kan beginnen met de effectieve implementatie van jullie strategie.
  • Jullie werken getekende visuals. Hoe werkt dat eigenlijk?
    Het inzetten van beroepstekenaars voor het maken van visuals is een unieke en effectieve manier om complexe ideeën en strategieën te vereenvoudigen en te visualiseren. We starten met het aanscherpen van jullie bedrijfsambitie en strategie, inclusief bedrijfshistorie, ontwikkelingen in de markt, gewenste klanten, jullie winnende aanbod, strategische speerpunten en bedrijfscultuur. Vervolgens gaan onze tekenaars samen met jullie aan de slag om deze concepten om te zetten in heldere en aantrekkelijke visual met een duidelijke verhaallijn die richtinggevend en inspirerend is voor zowel klanten als medewerkers. Pro tip: Maak gebruik van de de strategische visual tijdens strategische sessies, trainingen en communicatie binnen het bedrijf. Visuals zorgen voor verbinding, energie en maakt de strategie eenvoudiger te begrijpen en te onthouden voor teamleden en andere stakeholders.
  • Vindt jullie aanpak online of op locatie plaats?
    We passen onze werkwijze aan om het beste aan te sluiten bij de behoeften van jouw bedrijf. We werken daarbij zowel op locatie als online, afhankelijk van wat het meest effectief is voor de strategie-implementatie en de voorkeuren van jouw team. Onze flexibele aanpak zorgt ervoor dat we altijd beschikbaar zijn, of dat nu face-to-face is of via digitale platforms zoals MS Teams en Miro. Pro tip: Overweeg een mix van online en op locatie sessies om de voordelen van persoonlijke interactie te combineren met de efficiëntie van digitale communicatie.
  • Wij werken met de OGSM-methode, gebruiken jullie deze methodiek ook?
    Ja, wij ondersteunen ook de OGSM-methode (Objectives, Goals, Strategies, and Measures) binnen onze aanpak. OGSM is een duidelijke manier om strategische plannen om te zetten in concrete acties, gericht op resultaten. Het helpt om vanuit een helder doel specifieke acties te plannen die deze stap voor stap uit te voeren en de voortgang te kunnen volgen. Pro tip: Als je geïnteresseerd bent in het verbeteren van je strategie-uitvoering, overweeg dan ook het boek "Radical Focus" van Christina Wodtke. Dit boek gaat over OKRs, wat sterk lijkt op de OGSM-methode. Beide technieken richten zich op het stellen van duidelijke doelen en het meten van voortgang, wat essentieel is voor het succesvol uitvoeren van strategie. Dit boek kan extra inzichten en technieken bieden die jullie kunnen helpen om nog effectiever te worden in het bereiken van jullie strategische ambities met OKR of OGSM.
  • Ik zoek een ondernemers-/leiderschapscoach. Kan ik bij jullie terecht?
    Absoluut! Als directeur, ondernemer of manager is het soms verfrissend en verhelderend om te sparren met iemand die buiten het systeem van je eigen bedrijf staat. Bij IMPACT on the Job bieden we deze coaching graag aan. We kunnen je voorzien van nieuwe perspectieven, verrassende vragen stellen en diepgaande inzichten delen die jouw visie kunnen verbreden. Mogelijke gespreksonderwerpen omvatten de strategische richting van je bedrijf, de dynamiek binnen je leiderschapsteam, het verfijnen van je persoonlijke leiderschapsvaardigheden, je 'legacy', en je doelen en strategieën als leider. Achter deze link tref je ons meest verkochte leiderschapscoach-programma ter inspiratie. Pro tip: Plan een korte call met ons om je specifieke behoeften en doelen te bespreken. Deze aanpak zorgt ervoor dat we direct kunnen inspelen op de aspecten die voor jou en je bedrijf het belangrijkst zijn, en helpt je om strategische en persoonlijke groei te realiseren.
  • Is er ideaal moment om te starten?
    Het ideale moment om te starten hangt af van de specifieke situatie en behoeften van jouw bedrijf. Hier zijn enkele overwegingen die kunnen helpen bepalen wanneer het beste moment is om te beginnen: Na het vaststellen van een duidelijke strategie: Het is fijn als je een strategie bepaald hebt voordat je begint. Onze aanpak helpt immers bij een snelle en succesvolle invoering van je strategie en realisatie van je ambities. (N.B. we kunnen je overigens wel helpen bij het ontwikkelen van je strategie. Zo ben je ook nog eens optimaal voorbereid voor de implementatie.) Tijdens een groeifase of na een grote verandering: Na significante gebeurtenissen zoals fusies, overnames, reorganisatie of snelle groei, kan het een ideaal moment zijn om te starten. Dit helpt om de nieuwe uitdagingen en doelen die deze veranderingen met zich meebrengen snel door te voeren. Start van een nieuw leidinggevend team: Dit is het ideale moment om gezamenlijk koers te bepalen en als leiderschapsteam te groeien naar een topteam dat leiding geeft aan een succesvolle implementatie en realisatie van de ambities. Aan het begin van een financieel of operationeel jaar: Dit biedt een natuurlijke gelegenheid om een nieuwe strategie in te voeren, waardoor je de voortgang gedurende het jaar kunt volgen. Pro tip: Overleg met een expert van ons team om jouw specifieke situatie te evalueren en te bepalen wanneer het beste moment is om te starten. Dit zorgt ervoor dat de strategie-executie optimaal is afgestemd op de huidige staat en de toekomstige doelen van je bedrijf. Je kunt eenvoudig een verkennende video-call met ons inplannen via de link.
  • Hebben jullie ook ervaring met het ontwikkelen van strategie?
    Ja, we beschikken over expertise in het ontwikkelen en aanscherpen van strategieën. Door onze ervaring weten we precies welke elementen een effectieve strategie moet bevatten en hoe deze geformuleerd moet worden zodat deze breed gedragen en succesvol uitgevoerd wordt. We assisteren regelmatig bij het ontwikkelen van nieuwe strategieën of het verbeteren van bestaande, waarbij we scherpe strategische vragen stellen, helpen bij het maken van cruciale keuzes, en de strategie vertalen naar concrete merk- en klantbeloftes. Pro tip: Wil je jouw bedrijfsstrategie vormgeven of vernieuwen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Het ontwikkelen of bijwerken van je strategie kan geïntegreerd worden als een aanvullend onderdeel van ons programma Focus op Ambitie en Strategie.
  • Hoeveel tijd vraagt jullie aanpak van mij als leidinggevende?
    We begrijpen heel goed dat je tijd en energie beperkt is. Daarom is het de kunst om strategie-uitvoering onderdeel te maken van je dagelijkse werkzaamheden, zonder dat je het ervaart als een extra belasting. Onze aanpak is ontworpen om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken en onze expert passen hun aanpak aan op de actualiteit binnen je bedrijf en jouw agenda. Hoewel we veel van onze werkzaamheden zelfstandig binnen je bedrijf kunnen uitvoeren, betrekken we jou en je team gemiddeld voor ongeveer 2 à 3 dagdelen per maand voor essentiële activiteiten zoals strategische sessies en leiderschaps- en teamcoaching. Pro tip: Plan vaste momenten in je agenda voor strategiewerkzaamheden, net zoals je dat zou doen voor andere belangrijke taken. Dit helpt om ritme te creëren in de realisatie van je strategische doelen.
  • Als we samen aan de slag gaan, wat is dan onze rolverdeling?
    We werken graag samen om jouw strategie zo eenvoudig, plezierig en succesvol in praktijk te laten werken. Wij verzorgen de strategische ondersteuning, sessies en tools die essentieel zijn voor een gestroomlijnde uitvoering. Maar als leidinggevende speel je een cruciale rol: het dagelijks leiden en motiveren van je team, het belonen van goede prestaties en het stellen van duidelijke verwachtingen en kaders. Deze leiderschapsactiviteiten, zoals het tonen van voorbeeldgedrag en het handhaven van een prestatiecultuur, zijn fundamenteel en kunnen we nooit van je overnemen. Wel kunnen we dit zo gemakkelijk mogelijk maken voor je. Onze expertise en jouw leiderschap vormen samen de perfecte combinatie voor een snelle en effectieve strategie-executie. Pro tip: Om de samenwerking te optimaliseren, is het essentieel om regelmatig samen te zitten en de voortgang te evalueren. Dit zorgt ervoor dat strategische plannen naadloos aansluiten bij de dagelijkse leiderschapsinspanningen, waardoor zowel jij als je team maximaal kunnen presteren.
  • Hoeveel ondersteuning bieden jullie per maand?
    Onze experts zetten zich volledig in om de uitvoering van je strategie zo eenvoudig, plezierig en succesvol mogelijk te maken. We passen onze betrokkenheid aan de behoeften en de actualiteit van je bedrijf aan, zodat je precies krijgt wat je nodig hebt, zonder dat het extra tijd van jou of je team vergt. Hoewel veel van onze werkzaamheden zelfstandig binnen je bedrijf worden uitgevoerd, zijn we gemiddeld genomen beschikbaar voor ongeveer 2 à 3 dagdelen per maand voor activiteiten zoals strategische sessies en coaching van teams en leiderschap. Pro tip: Naast onze regelmatig geplande sessies, bieden we onbeperkte ondersteuning aan in elke fase van het proces. Profiteer hiervan door actief contact te onderhouden met onze strategie-experts, vooral als je uitdagingen tegenkomt of advies nodig hebt over hoe je dagelijkse werkzaamheden beter en eenvoudiger in lijn kunt brengen met de strategische doelen van je bedrijf.
  • Wat is strategiegericht leiderschap?
    Strategiegericht leiderschap betekent dat je, als leider van jouw bedrijf, niet alleen een duidelijke strategische richting zet, maar ook elk lid van je team inspireert en in staat stelt om deze visie met enthousiasme te volgen. Het is jouw taak om de bestaande of nieuwe strategie in praktijk te laten werken, zodat alle inspanningen bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsambities. Dit type leiderschap vraagt van jou om consistent de verbinding te maken tussen dagelijkse activiteiten en strategische doelstellingen, waarbij je iedereen helpt te begrijpen hoe hun werk het grote geheel ondersteunt, en teamleden bijstuurt als ze te veel worden afgeleid door de hectiek van de dag. Pro tip: Deze visual zetten wij in bij directie- en managementteams om samen de juiste dingen te doen en grip te houden op de strategie-executie. Elk hoofdthema wordt ondersteund door drie stellingen die de gewenste situatie schetsen. Gebruik deze als een controlelijst om te bepalen waar er binnen je bedrijf nog verbetering nodig is. Wil je de afbeelding als PDF met hoge resolutie? Klik dan op deze link.
  • Wat zijn strategiegerichte high performing teams?
    Strategiegerichte high performing teams nemen dagelijks de juiste beslissingen en doen de juiste dingen die bijdragen de strategische doelen van het bedrijf. Ze begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan de bedrijfsambities en ervaren een hoge mate van onderling vertrouwen en verbondenheid. Volgens onze 'TeamScan' onderscheiden deze teams zich door een actieve betrokkenheid bij gezamenlijke doelen en een energieke benadering waarin hard werken hand in hand gaat met tijd voor ontspanning. Ze focussen op oplossingen en zijn scherp op verspilling van tijd en energie, wat ze helpt om voortdurend op hoog niveau te presteren. Pro tip: Je teams zijn cruciaal; zij nemen dagelijks belangrijke beslissingen en voeren acties uit die jouw strategie en klantbeloften waarmaken. Deze TeamScan kun je inzetten als thermometer om te bepalen van wat goed gaat, wat beter kan en welke acties nodig zijn. Wil je de afbeelding als PDF met hoge resolutie? Klik dan op deze link.
  • Wat maakt strategie executie lastig?
    Strategie executie wordt vaak als uitdagend ervaren. Wist je dat 80% van de directieteams ermee worstelt?! De redenen hiervoor lopen nogal uiteen, maar het is altijd wel duidelijk dat als het je niet lukt om je bedrijfsstrategie snel in praktijk te brengen kan dit leiden tot een aantal kritieke problemen binnen je bedrijf: Verlies van competitief vermogen: Terwijl jullie worstelen om de strategie uit te voeren, kunnen concurrenten en nieuwe spelers marktaandeel winnen, waardoor jullie positie in de markt verzwakt. Afname van klantloyaliteit: Klanten beginnen alternatieven te zoeken die beter voldoen aan hun behoeften, wat resulteert in een verschuiving naar concurrenten. Financiële terugval: Je ziet een dalende trend in financiële resultaten; de groei stagneert, wat direct impact heeft op de vitaliteit van het bedrijf. Toenemende interne druk: De druk om te presteren neemt toe en wordt voelbaar binnen de bedrijfscultuur, wat leidt tot stress en ontevredenheid onder medewerkers. Verlies van talent: Talentvolle medewerkers die gedreven zijn door succes kunnen beginnen met het verlaten van het bedrijf op zoek naar betere kansen. Focusverschuiving: Het managementteam kan overweldigd raken door dagelijkse operationele problemen, wat ten koste gaat van strategische focus en leiderschap. Uitputting van middelen: De constante druk en de afnemende resultaten kunnen leiden tot vermoeidheid bij jou en je team, waardoor het steeds moeilijker wordt om energie en middelen te richten op groei en innovatie. Deze uitdagingen laten zien waarom het essentieel is om niet alleen een duidelijke strategie te hebben, maar ook een goed plan voor snelle, energieke en succesvolle implementatie. Dit zorgt dat je bedrijf op korte en lange termijn succesvol en veerkrachtig blijft in een steeds sneller veranderende markt. Pro tip: Je strategie in praktijk laten werken is best lastig. Het is veel, complex en de agenda’s zitten vaak al ramvol met 'het gewone werk'. Onze aanpak maakt strategie implementatie gemakkelijker, leuker en succesvol. Voor een vast bedrag per maand krijg je precies wat je nodig hebt, met gegarandeerd resultaat en zonder dat je ergens aan vast zit. Zo haal je je doelen en houd je meer tijd over voor andere zaken. Hoe fijn is dat? Geïnteresseerd? Plan snel een korte call via deze link. Heel graag tot snel.
  • Wat is strategie?
    Strategie vormt het kernverhaal van je bedrijf. Het beschrijft de essentiële elementen die bepalen hoe je bedrijf functioneert en excelleert in de markt: Markt- en Klantkeuze: Voor wie jullie waardevol willen zijn. Winnend Aanbod: Welke unieke waarde jullie leveren. Winnende Aanpak: Hoe je bedrijf opereert om deze klantwaarde effectief te leveren. Energiegevende Ambities: De doelen die jullie nastreven en hoe hoog de lat ligt. Het bepalen of herzien van de strategie is de eerste stap. De echte uitdaging begint daarna: zorgen dat iedereen binnen het bedrijf de strategie niet alleen begrijpt maar deze ook actief omarmt en uitvoert. Pro tip: Denk niet te gemakkelijk over strategie. Veel bedrijven die denken dat ze een onderscheidende strategie hebben, hebben dat juist niet of zijn niet voldoende scherp in hun strategische keuzes. Het gevolg, je laat kansen in de markt liggen. Wij helpen je graag om jou en je bedrijf succesvoller te maken, neem daarom gerust contact met ons op voor het plannen van een korte call. In slechts 20 minuten bespreken we je strategie en geven je enkele suggesties om de uitvoering ervan eenvoudiger en sneller te maken.
  • Wat is het belang van strategie?
    Roger Martin, een gerenommeerde denker op het gebied van strategie en management, ziet strategie als een cruciaal hulpmiddel om complexiteit te beheersen en richting te geven aan bedrijven. Volgens Martin is het belang van strategie vooral gelegen in het vermogen om een duidelijke en onderscheidende keuze te maken over hoe te winnen. Hij benadrukt dat strategie niet zozeer gaat om het plannen zelf, maar om het maken van keuzes die het bedrijf positioneren op een unieke plek in de markt, waar het een voordeel kan behalen dat moeilijk door concurrenten te kopiëren is. Pro tip: Deze visual laat zien waar wij rekening mee houden als we de strategie voor een klant aanscherpen. Wanneer je rekening houdt met deze factoren, zul je merken dat je je doelen gemakkelijker bereikt. Markt- en Klantkeuze: Voor wie jullie waardevol willen zijn. Winnend Aanbod: Welke unieke waarde jullie leveren. Winnende Aanpak: Hoe je bedrijf opereert om deze klantwaarde effectief te leveren (wat moeten je high performing teams dagelijks doen om de merk/klantbelofte waar te maken?). Energiegevende Ambities: De doelen die jullie nastreven en hoe hoog de lat ligt. Strategiegericht Leiderschap: Welk leiderschap is er nodig om je bedrijf zo snel mogelijk en succesvol mee te nemen in de gewenste koers? Wil je de afbeelding als PDF met hoge resolutie? Klik dan op deze link.
  • Werken jullie ook met peer-to-peer intervisiegroepen?
    Nee, wij werken niet met peer-to-peer intervisiegroepen. Dit komt doordat het moeilijk is om data te plannen die voor iedereen passen en het commitment om deel te nemen vaak afneemt. Bovendien blijkt de toegevoegde waarde voor de deelnemers vaak lager dan verwacht, omdat de benodigde inzichten en oplossingen tijd en energie vragen die vaak niet beschikbaar zijn op dat moment. Tot slot is onze leiderschapscoaching is altijd individueel, waardoor het organiseren van een intervisiegroep lastig is. Je kunt natuurlijk wel zelf intervisiegroepen opzetten met collega's of zakelijke vrienden (fysiek of online). We helpen je graag op weg met praktische tips en tools.
  • Ik kan jullie onbeperkt bellen bij uitdagende situaties. Wat bedoelen jullie daarmee?
    Naast de 5 geplande individuele coachsessies kun je tussendoor altijd contact opnemen met jouw persoonlijke leiderschapscoach. Dit betekent dat je niet hoeft te wachten op de volgende sessie, maar direct kunt sparren over lastige situaties. Je coach kan objectief naar de situatie kijken en nieuwe invalshoeken voorstellen. Vaak zijn dit situaties waarin je persoonlijke triggers zoals angst, ego of empathie opspelen, waardoor je energie verliest en mogelijk niet de beste beslissingen neemt. Ook kun je overleggen over problemen met of tussen collega's. Onze ervaring leert dat dit onderdeel van onze leiderschapscoaching zeer gewaardeerd wordt.
  • Wat is het voordeel van individuele leiderschapscoaching t.o.v. het volgen van een training?
    Leiderschapstrainingen van twee of drie dagen zijn handig om nieuwe inspiratie op te doen en vaardigheden in een veilige omgeving te oefenen. Helaas bieden trainingen zelden de persoonlijke aandacht en maatwerk die je nodig hebt om je werk als leidinggevende effectiever en leuker te maken. Persoonlijke leiderschapscoaching biedt wel die voordelen. Het is volledig afgestemd op jouw situatie, waardoor je beter inzicht krijgt in je persoonlijke kwaliteiten, interesses en energie. Daarnaast heb je met een traject van vier maanden meer tijd om nieuwe inzichten en vaardigheden in de praktijk toe te passen en hierop te reflecteren met je coach. Wil je toch een training volgen, bijvoorbeeld als aanvulling of voorbereiding op coaching? Kies dan voor topkwaliteit. Wij raden het Executive Leiderschap Programma van prof. dr. Bas Kodden van harte aan.
  • Ik ben overdag enorm druk en heb eigenlijk geen tijd voor sessies. Hebben jullie een oplossing?
    We begrijpen dat je werktijd overdag kostbaar is. Daarom kun je de sessies ook inplannen buiten de normale werktijden, bijvoorbeeld om 08:00 uur 's ochtends of tussen 17:00 en 18:00 uur.
  • Is mijn 'team', een team of een groep?
    Om te bepalen of jouw groep medewerkers ook echt functioneert als een team, is het essentieel om te kijken naar de mate van samenwerking en gezamenlijke doelstellingen. Een echt team kenmerkt zich door diepe samenwerking waarbij iedereen zich committeert aan gemeenschappelijke doelen en verantwoordelijkheden. Let op interacties: ondersteunen teamleden elkaar actief en werken ze samen aan een duidelijk gedefinieerd doel? Pro tip: Organiseer een teambijeenkomst waarbij je de doelen en verwachtingen helder uiteenzet en vraagt naar de input van elk teamlid over hoe deze doelen te bereiken en hoe dit samen aan te vliegen? Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar versterkt ook het gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid.
  • Welke boeken bevelen jullie aan?
    Voor leiders en managementteams die strategie met plezier en succes in praktijk willen brengen, bevelen wij enkele invloedrijke boeken aan die goede inzichten bieden in leiderschap, teamdynamiek en effectieve strategie-uitvoering. Dit zijn "Playing to Win" van A.G. Lafley en Roger L. Martin voor strategische besluitvorming, "Leidinggeven is omgekeerd opvoeden" van Bas Kodden voor een innovatieve kijk op leiderschap, en "Radical Focus" van Christina R Wodtke, dat de kracht van focus en doelstellingen belicht om strategische resultaten te bereiken. Pro tip: Begin met het lezen van "Playing to Win" om een sterk fundament in strategisch denken te ontwikkelen. Dit boek biedt bruikbare kaders die je kunt toepassen om te bepalen wat strategie is en hoe je een winnende strategie samenstelt. Aanvullende aanbevolen literatuur: "Thinking Fast and Slow" van Daniel Kahneman, voor inzicht in besluitvormingsprocessen en menselijk gedrag. "A New Way to Think" van Roger L. Martin, voor innovatieve benaderingen van management en strategie. "Good Strategy, Bad Strategy" van Richard Rumelt, voor het onderscheiden van effectieve en ineffectieve strategieën. "The Coaching Habit" van Michael Bungay Stanier, voor dagelijkse coachingstechnieken die leiderschap verbeteren. "Handboek Teamcoaching" van Martijn Vroemen, voor diepgaande technieken en methoden in teamontwikkeling. "Your Brain at Work" van David Rock, voor een beter begrip van onmisbare breinprincipes bij leiderschap en verandermanagement.
  • Hoe vertaal je strategie naar gedrag?
    De sleutel tot succesvolle strategie-executie? Zorgen dat iedereen binnen je bedrijf dagelijks bezig is met de juiste activiteiten. Maar het definiëren van 'de juiste dingen' kan een uitdaging zijn. Het gedrag van je teamleden wordt sterk beïnvloed door de cultuur en de normen die ze om zich heen zien. Als het normaal is om de hele dag rapporten te schrijven, nemen nieuwe medewerkers deze gewoonte snel over, ongeacht of dit wel of niet past binnen de nieuwe strategie. Daarom is het cruciaal om met een betrokken groep professionals binnen je bedrijf te bepalen welk gedrag de strategische doelen het beste ondersteunt. Het doel is niet om elke actie tot in detail te plannen, maar om te inspireren. Een 'zo doen wij het hier'-mentaliteit die iedereen helpt te begrijpen wat er van iedereen verwacht wordt om de klantbeloftes en de strategie succesvol uit te voeren. Pro tip: Begin met je strategie als leidraad en stel jezelf de vraag: als klanten morgen zaken met ons doen, wat wil ik dan dat ze ervaren? Dit moet naadloos aansluiten bij het unieke aanbod waarmee je klanten aan je bedrijf wilt binden. Dit helpt niet alleen bij het bepalen van het gewenste gedrag maar versterkt ook de connectie tussen dagelijkse activiteiten en de bedrijfsambities en strategie.
  • Is bevlogenheid belangrijk voor strategie uitvoering?
    Zeker! Wij zien steeds weer dat een strategie, hoe goed ook, 25% effectiever is met bevlogen leiders en medewerkers. Bevlogenheid is een dynamische en actiegerichte mentaliteit die ontstaat wanneer mensen: Emotioneel betrokken zijn bij hun werk omdat het zowel zin heeft als zin geeft, wat leidt tot een sterk gevoel van toewijding. Genieten van hun werk en er volledig in opgaan, ervarend wat vaak beschreven wordt als 'flow'. Bruisen van energie en zich krachtig en trots voelen. Omdat er vaak onduidelijkheid bestaat over hoe je bevlogenheid binnen een team kunt vergroten, hebben we samen met businesspartners de Week van de Bevlogenheid en de website www.allesoverbevlogenheid.nl opgezet. De website staat vol praktische tips en inzichten om de bevlogenheid te stimuleren. Bevlogenheid speelt ook een cruciale rol in onze aanpak. Door bevlogenheid actief te integreren, maken we de uitvoering van je strategie niet alleen sneller en eenvoudiger, maar boosten we ook de algehele energie en toewijding binnen je bedrijf. Pro tip: Ben je benieuwd hoe je de bevlogenheid binnen je bedrijf kunt verhogen? Bezoek www.allesoverbevlogenheid.nl voor meer informatie of plan een korte call met ons om te ontdekken wat wij voor je kunnen betekenen.
  • Welke vragen moet ik stellen om een effectieve strategie te ontwikkelen?
    Volgens "Good Strategy Bad Strategy" van Richard Rumelt en "Playing to Win" van A.G. Lafley en Roger L. Martin, moet een goede strategie helder gedefinieerd, doelgericht en uitvoerbaar zijn. Om deze principes te integreren en je te helpen bij het ontwikkelen van een richting- en energiegevende strategie, kun je de volgende zeven prikkelende vragen gebruiken: Waar komen we vandaan? Kijk even terug in het verleden. Waar mogen jullie trots op zijn? En welke kracht in je bedrijf is ook voor de toekomst onmisbaar? Wat is onze winnende ambitie? Bepaal wat je uiteindelijk wilt bereiken met je bedrijf. Is dit doel ambitieus genoeg om echt onderscheidend te zijn in de markt? Waar zullen we 'spelen'? Identificeer de markten, klantsegmenten of geografische gebieden waarop je je wilt richten. Waar heb je de grootste kans op succes? Hoe zullen we winnen? Definieer de unieke aanpak of waardepropositie die je zult gebruiken om je te onderscheiden van concurrenten in de gekozen gebieden. Zorg dat je met je aanbod onweerstaanbaar bent voor de klantgroep/markt waarop je je richt. Welke kerncompetenties moeten we ontwikkelen? Overweeg welke vaardigheden, middelen en capaciteiten essentieel zijn om invulling te kunnen geven aan je onweerstaanbare aanbod. Wat moet je bedrijf echt goed kunnen en hoe kun je dit snel inkopen, leren, ontwikkelen? Wat voor management systemen zijn vereist? Denk na over de structuren, processen en meetinstrumenten die je nodig hebt om de strategie te ondersteunen en de voortgang te volgen en te stimuleren. Richt je op systemen/routines/cultuur die zorgt voor accountability, gezamenlijkheid en ritme in uitvoering. Welke obstakels kunnen onze strategie in de weg staan? Probeer om potentiële hindernissen of uitdagingen die de uitvoering van je strategie kunnen vertragen of verhinderen te voorspellen en op te lossen nog voordat ze zich voordoen. Denk hierbij niet alleen aan systemen, middelen en processen, maar ook aan mensen op de juiste plek, gedragsverandering en cultuur. Ze zeggen niet voor niets: Culture eats strategy for breakfast! Hoe zorgen we voor samenhang in onze acties? Denk goed na over werkwijzen die ervoor zorgen dat alle acties en initiatieven binnen het bedrijf goed op elkaar zijn afgestemd en bijdragen aan de strategische doelen. Zo voorkom je dat afdelingen, teams, leidinggevenden en professionals elkaar (vaak onbedoeld) tegenwerken en er waardevolle tijd, energie en middelen verloren gaan. Deze vragen vormen de basis voor het ontwikkelen van een strategie die niet alleen theoretisch goed doordacht is, maar ook praktisch uitvoerbaar. Het beantwoorden ervan vereist diepgaand inzicht in je bedrijf en de markt, en zal je helpen om een duidelijk pad naar succes te definiëren. Pro tip: Neem de tijd om deze vragen grondig te overwegen en betrek verschillende leden van je team bij dit proces. Dit bevordert niet alleen een breder begrip en acceptatie van de strategie binnen je bedrijf, maar zorgt ook voor waardevolle inzichten die de strategie kunnen versterken. Loop je hierin vast en/of heb je behoefte aan begeleiding om dit proces snel, energiek en diepgaand te laten verlopen? Plan dan gerust een korte call met ons in om te bespreken of we een match zijn.
  • Welke garanties biedt IMPACT on the Job aan klanten?
    Bij IMPACT on the Job streven we naar meetbare resultaten en klanttevredenheid. Hoewel specifieke uitkomsten van projecten kunnen variëren, garanderen we een professionele aanpak en maximale betrokkenheid. Onze aanpak is ontworpen om managementteams te helpen ambities, strategie en doelen eenvoudiger om te zetten in focus, plezier en resultaat. We bieden daarbij altijd de volgende garanties: Onze experts en bewezen aanpak maken het je zo gemakkelijk mogelijk. Toegang tot onze uitgebreide toolkit voor strategie-implementatie. We ondersteunen jou, je MT en je bedrijf zolang dit voor jou waardevol is. Onze dienstverlening is maandelijks opzegbaar, dus je zit nergens aan vast. Niet tevreden? Je krijgt het bedrag van de afgelopen maand direct terug. Pro tip: Vraag naar onze klantreferenties om inzicht te krijgen in hoe wij in soortgelijke situaties waarde hebben toegevoegd. Dit kan je helpen om met vertrouwen een beslissing te nemen over onze samenwerking. Pro tip: Maak optimaal gebruik van deze garanties door regelmatig de voortgang en impact van de strategie-implementatie met onze experts te evalueren.
  • Hebben jullie referenties die we kunnen bellen?
    Absoluut! Wij staan volledig achter de kwaliteit van onze diensten, maar begrijpen dat je misschien eerst ervaringen van anderen wilt horen. We delen graag contactgegevens van eerdere klanten die je zelf kunt benaderen om meer te leren over hun ervaringen met ons. Pro tip: Vertel ons meer over je bedrijf, jullie ambities en de specifieke uitdagingen waarmee jullie geconfronteerd worden. Dit stelt ons in staat om je te koppelen aan referenties die in vergelijkbare situaties succesvol met ons hebben samengewerkt.
  • Jullie werken samen met prof. dr. Bas Kodden. Hoe werkt dat?
    Bas Kodden is onze belangrijkste kennis- en businesspartner op de gebieden 'bevlogenheid' en 'leiderschap'. We werken sinds 2018 samen. Bas wordt door onze klanten enorm gewaardeerd voor het brengen van scherpe inzichten en inspiratie. Bijvoorbeeld tijdens de leiderschapsmasterclass 'Out of Control' die we regelmatig samen organiseren. Pro tip: Bezoek samen met je directie-/managementteam de bovengenoemde masterclass.
  • Voor welke soort bedrijven werken jullie?
    Bij IMPACT on the Job richten we ons voornamelijk op directie- en managementteams binnen de zakelijke dienstverlening. Onze expertise strekt zich uit over diverse sectoren, waaronder de digitale sector, accountancy, financiële dienstverlening, handelsbedrijven, investeringsbedrijven die een buy-and-build-strategie hanteren, en ingenieursbedrijven. Deze brede ervaring stelt ons in staat om specifieke uitdagingen en kansen in deze velden effectief aan te pakken. Pro tip: Als je deel uitmaakt van een management- of directieteam in een van deze sectoren en je zoekt naar manieren om je strategie succesvol te implementeren, dan nodigen we je uit voor een introductiesessie met ons. Dit is een uitstekende manier om te ontdekken hoe onze aanpak jouw bedrijf kan helpen groeien.
  • Voor welke uitdagingen schakelen bedrijven IMPACT on the Job in?
    Onze klanten schakelen ons in voor uiteenlopende situaties waarbij strategische duidelijkheid en snelle uitvoering met focus, plezier en resultaat centraal staan: Aanscherpen strategie en energie: Wij zorgen ervoor dat iedereen binnen het bedrijf de ambitie en strategie niet alleen begrijpt maar ook gemotiveerd is om deze actief uit te voeren. Strategiegericht leiderschap: We helpen directie- en managementteams om een sterk, samenhangend leiderschapsteam te vormen dat de uitvoering van de strategie stevig in handen heeft. Hierbij zorgen we voor een goede balans tussen het runnen, groeien en transformeren van het bedrijf. Strategiegerichte teams: We ondersteunen teams om de strategie bevlogen en succesvol uit te voeren, waarbij iedereen zich volledig inzet voor het gezamenlijke doel. Pro tip: Om de bovenstaande doelen snel en energiek te bereiken, is het essentieel om te starten met solide strategische keuzes, een krachtig leiderschapsteam, gemotiveerde medewerkers en een effectief verandermanagementproces. Zorg eerst dat je strategie helder, inspirerend en activerend is. Een uitstekend hulpmiddel hierbij is het boek "Playing to Win" van A.G. Lafley en Roger L. Martin, dat diepgaande strategische inzichten biedt.
  • Wat doen jullie eigenlijk met AI binnen jullie aanbod?
    We zetten AI in op twee gebieden: AI zorgt in een aantal van onze programma's voor versnelling en verdieping door gebruik van gefinetunede en gespecialiseerde promts. Zo zetten we deze bijvoorbeeld in voor het doen van strategische verkenningen en trendanalyses. Ook werkt het heel goed om AI als co-piloot in te zetten bij bepaalde besluitvormingsprocessen als onafhankelijke adviseur. We gebruiken AI ook steeds vaker om directie-/managementteams en individuele leiders te helpen om hun leiderschap zowel te verdiepen als te vereenvoudigen met behulp van een 20-tal beproefde promts. Pro tip: Ben je benieuwd hoe andere leidinggevenden AI inzetten in hun dagelijkse werk? Meld je dan aan voor één van de Ontbijtsessies: Leiderschap & AI.
  • Hoe kan AI mij helpen in mijn dagelijkse werk als leidinggevende?
    Dit is waar AI jou als leidinggevende bij kan helpen: Slimmer beslissen: AI kijkt met een onafhankelijke blik naar trends en dilemma's. Zo kun je betere keuzes maken, omdat je beter overziet wat er aan de hand is. Meer tijd voor belangrijk werk: Laat AI repeterende taken van je overnemen. Zo houd je tijd over voor het werk dat echt telt, zoals nadenken over de toekomst van je bedrijf. Bron van nieuwe ideeën en inzichten: Soms zitten we vast in ons eigen denken. AI kan helpen met ideeën die we zelf misschien nooit hadden bedacht. Beter worden in wat je doet: AI kan je ook ontwikkelen als leider. Het kan je feedback geven en dingen leren over leiderschap waar je misschien nog niet aan had gedacht. Pro tip: Laat je niet te snel uit het veld slaan als je middelmatige antwoorden uit bijvoorbeeld ChatGPT haalt. Grote kans dat het ligt aan de opdracht die je invoert (de prompt). Het is wat dat betreft net als leiderschap; als je vaag bent in je doelstellingen en kaders krijg je op de werkvloer ook niet optimale resultaten. Verbeter jezelf dus steeds in het schrijven van goede prompts. En bewaar de goed werkende prompts zodat je die later nog eens kunt gebruiken. Ook is het fijn als je deze met anderen wilt delen,... zo inspireren we elkaar met de mogelijkheden van deze nieuwe co-piloten voor leiderschap.
  • Kan de Masterclass Out of Control ook in-house worden georganiseerd?
    Zeker! Neem gerust contact met ons op om hierover van gedachten te wisselen.
  • Doe ik de Masterclass met mijn eigen managementteam? Of werk ik ook met andere deelnemers?
    De kaarten voor de leiderschapsmasterclass Out of Control worden per stuk verkocht. Dus je bepaalt zelf met wie je naar de masterclass komt, en dus ook met wie je aan de slag gaat. Veel deelnemers komen met hun hele of een gedeelte van hun directie- of managementteam, maar er zijn er ook die in tweetallen komen. Het vertalen van de opgedane inzichten naar je eigen praktijk is een vast onderdeel van de masterclass. Het is goed om dit met je eigen team te doen, maar ook de interactie met leidinggevenden uit andere bedrijven vinden de meeste bezoekers zeer waardevol. Pro tip: kom tenminste met z'n tweeën. Zo kun je samen van gedachten wisselen over jullie eigen situatie.
bottom of page