‘De klant ervaart ons als zijn trusted advisor.’
Een van de vestigingen van de Rabobank wilde van de eiland-cultuur af. Cross-functioneel samenwerken voor en met hun klanten, achterhalen wat hun wensen zijn en hoe zij hen konden verrassen. Het doel: groeien in de bovenkant van de zakelijke- en private-banking markt.
ONZE AANPAK
Samenwerken kan alleen als je elkaar goed kent, doelstellingen formuleert die je niet alleen kunt realiseren en langere tijd aan de slag gaat met elkaar. Daarom kozen we voor één gezamenlijke teamchallenge voor de afdelingen Groot Zakelijk, Corporate Clients, Financiële Logistiek, Private Banking en Verzekeren.
- Uit de 50 medewerkers van de 5 teams vormden we een challenge-team, dat er echt zin in had! Met de leidinggevende trok het challenge-team de kar om de andere collega’s te enthousiasmeren en actief mee te doen. Na een gezamenlijke kick-off en events vanuit verschillende invalshoeken formuleerden zij hun teamchallenge ‘Samen onze klanten verrassen’
- Het challenge-team is hard aan de slag gegaan met het verdiepen van de kennis over de drijfveren en dromen van hun klant. En hoe zij als één (deal)team van specialisten deze dromen konden waarmaken. En de klant positief verrassen! Ze maakten bovendien een visual board, de perfecte manier om focus te houden, te versnellen en successen te delen. En om je open op te stellen en elkaar uit te dagen op weg naar het hogere doel
- Wij begeleidden het team via teamcoaching en de leidinggevenden met leiderschapscoaching.
HET RESULTAAT
Het team: ‘We voeren nu écht andere gesprekken met onze klanten. En zij waarderen ons voor de oprechte interesse in hen en hun bedrijf, waardoor er een verrassende verbinding ontstaat. De business volgt nu vanzelf. De structuur en begeleiding van IMPACT on the Job zorgde voor ritme, fun en verantwoording. Onze investering is nu al terugverdiend. Het zorgt ook voor een positieve olievlek in onze hele bank.’
De leidinggevenden: ‘Voor ons was het geweldig om het samen te doen. Ons belangrijkste inzicht is, dat als we samen écht vertrouwen geven en loslaten. En we onze medewerkers op de juiste wijze een podium geven om te excelleren. We hoeven niet meer te duwen en te trekken. Het team is nu zelf in beweging. De muurtjes zijn weg. Hierdoor is ook onze business gegroeid en daar zijn we trots op!’
De ingezette beweging bleef zijn vruchten afwerpen. Aan het einde van dat jaar leverde dat een groei van € 850.000 in bruto bijdrage op, 25 nieuwe grootzakelijke klanten en de nummer 1 positie in de interne commerciële ranking.