Klantcase: leiderschapsprogramma voor Yokogawa

IMPACT on the Job is gespecialiseerd in het verbeteren van teams. We trainen en begeleiden teams en hun leidinggevenden on the job om (weer) bevlogen te presteren. Wij geloven dat bevlogen (management)teams de motor zijn voor groeiversnelling. Begin 2019 mochten wij aan de slag voor Yokogawa, marktleider op het gebied van industriële automation en test/measurement oplossingen in onder andere de olie- en gasindustrie. IMPACT on the Job heeft al een aantal jaren een goede relatie met Yokogawa en kreeg een mooie opdracht: vergroot de huidige leiderschapsvaardigheden van 35 leidinggevenden binnen Yokogawa. Wij kregen toestemming om een klantcase te schrijven over dit succesvolle leiderschapsprogramma en gingen hierover in gesprek met Germa Versteijnen- Van ’t Veld, HR-manager bij Yokogawa.
Yokogawa

Hi Germa. Kun je mij aangeven wat de reden was om een leiderschapsprogramma in te zetten?

Na de Week van de Bevlogenheid 2018 was ik met Paul van Heeringen (van IMACT on the Job) in gesprek en hadden we het over de kansen en mogelijkheden voor Yokogawa. Nadat we met meerdere partijen in gesprek waren geweest kwamen we erachter dat de klik met IMPACT het beste was.

Wij zochten geen standaard leiderschapsprogramma maar hebben samen met IMPACT een op maat oplossing gevonden waar we ons gingen richten op ‘inspirerend leiderschap’. Hoe zorgen we ervoor dat we succesvol veranderen? Yokogawa bevindt zich in een markt die snel verandert (olie- en gas industrie, red.), waardoor we ondernemend en stimulerend gedrag nodig hebben binnen de organisatie. Verandering ontstaat bovenin en dit besef moesten we daar ook creëren.

Het leiderschapsprogramma moest een basis leggen om samen te ondernemen. Gelukkig ontstonden er gelijk veel mooie initiatieven. Er werden vooraf mooie vragen gesteld waar antwoord op moest worden gegeven. Wanneer zijn we aan het ondernemen? Hoe werken we samen? En, hoe voegen we waarde toe?

Kantoorpand Yokogawa
Team van Yokogawa

Welke aanpak werd er gehanteerd door IMPACT on the Job?

Onze aanpak was gebaseerd op de aanname dat de leidinggevenden van Yokogawa zelf al over veel ervaring beschikken en de nodige trainingen hebben gevolgd. Daarom hebben wij ons gericht op ‘beter worden door in de praktijk vaardigheden te gaan toepassen’. We noemen dit ‘Community Based Learning’. Dit sluit aan bij het 70-20-10-principe dat ervan uitgaat dat je van alles dat je leert in je carriere 10% leert door trainingen te volgen, 20% leert door dialoog en feedback en de overige 70% leert door in de praktijk aan de slag te zijn. Na een plenaire sessie bij Yokogawa werd iedereen verdeeld in 5 groepen, verdeeld op basis van functies.

Iedere groep heeft zijn eigen startdag gehad; hierin heeft men elkaar en zichzelf nog beter leren kennen en zijn wederzijds ontwikkelambities uitgesproken waarmee men vervolgens in de praktijk aan de slag is gegaan. Iedere groep heeft, met een interval van circa 4 weken, 3 intervisiesessies gehad waarbij ervaringen en inzichten uit de praktijk werden gekoppeld aan theorie en nieuwe plannen voor de weken die daarop volgden. Aan het einde werd er afgesloten met een wrap-up sessie van 2 uur.

Wat vond je van deze aanpak en werkwijze?

Deze aanpak is door Yokogawa als erg positief ervaren. In het begin zorgde deze werkwijze wel voor gefronste wenkbrauwen, gezien dit niet als de ‘normale’ werkwijze werd gezien. Uiteindelijk zorgde deze werkwijze er juist voor dat iedereen zich openstelde. Door deze kwetsbaarheid werd er veel meer verbinding gelegd in de groepen, ontstond er bevlogenheid en zijn er veel mooie initiatieven ontstaan. Dit was volgens mij niet ontstaan als we veel meer op de theorie waren gebleven.

Men was zo gewend aan de traditionele vorm van trainen (volgens vaste structuren en modellen) dat deze nieuwe vorm wat gewenning vereiste. Echter, nadat de eerste verwarring was weggenomen is iedere deelnemer in zijn eigen praktijk aan de slag gegaan en heeft men elkaar tijdens de reflectiesessies enorm geholpen met reflectie en inspiratie.

Wat ik vooral bijzonder vond om te zien? Alle leidinggevenden die mee hebben gedaan aan het leiderschapsprogramma durven nu veel beter te zeggen wat ze van dingen vinden, durven zich open te stellen en het initiatief te nemen. Hierdoor zijn de ontstane samenwerkingen veel intensiever geworden. Verbinding was hierbij het toverwoord.

“We hebben veel van elkaar geleerd”

Yokogawa aan het woord
Yokogawa impressie

Welke IMPACT hebben deze sessies gehad op alle aanwezige?

De leidinggevenden die mee hebben gedaan zijn veel meer gaan samenwerken. Iedereen begrijpt het gezamelijke doel en wil hier SAMEN met elkaar voor zorgen. “Hoe kan ik mijn steentje hier positief aan bijdragen?”

Tijdens de Wrap-up sessie waren de verhalen en ervaringen buitengewoon positief en zijn er punten aangegeven waar het bedrijf als geheel ook mee aan de slag kan om nog beter te worden.

Welke stappen hebben jullie gezet?

Er zijn al een aantal mooie stappen gezet. Zo kwamen wij er samen met elkaar in het leiderschapsprogramma achter dat de ‘purpose’ van Yokogawa nog niet concreet genoeg was. Wat is de reden van bestaan? Wat is het doel? Dit gaan we samen met IMPACT on the Job oppakken. Dit is een concreet voorbeeld van wat er uit dit traject is gekomen. Een concrete en duidelijke stap die ons veel heeft opgeleverd en ook nog gaat opleveren.

“Verandering begint bij onszelf. Wij staan aan de voet van de verandering.”

Zijn er nog stappen te zetten?  

Het is een continue proces waarin wij ons bevinden. Hoe kunnen wij ons als leiders verbeteren? We zien nu al dat de managers die hebben deelgenomen er veel aan hebben gehad. De groepen die wij hebben gevormd in het leiderschapsprogramma blijven contact met elkaar houden, en zelfs plannen met elkaar uitwerken. Er blijven nu nog steeds mooie dingen ontstaan. Soms een kleine impact, soms een grotere. Zo gaan we stap voor stap vooruit. De basis is gelegd en daar zijn we erg blij mee.

Benieuwd wat we voor jouw team kunnen doen?