Blog-IMPACT on the Job-Employee engagement

Betrokken medewerkers. Ze zijn onmisbaar voor bedrijven die vaart willen maken en klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan. Maar hoe krijg en houd ik mijn medewerkers als directeur/eigenaar betrokken? Hoe creëer ik Employee Engagement anno 2016? Hoe ziet dit eruit in verandermanagement nieuwe stijl?
Als kind moest ik mijn vader af en toe helpen met onkruid wieden. Net als mijn broer en zus kreeg ik een stuk tuin toegewezen, met de instructie daar met de hand de onkruidjes inclusief wortel eruit te trekken. Zodra het stuk onkruidvrij zou zijn, waren we klaar en konden we gaan spelen. Ik begreep dat mijn vader van het ontsierende onkruid af wilde. Maar het belang van de wortel meetrekken vond ik zwaar overgewaardeerd. Dus keek ik niet zo nauw. Hoe sneller ik klaar was, des te beter. Mijn hogere doel ‘spelen’ woog voor mij veel zwaarder dan de werkinstructie van mijn vader.
Doelen realiseren is één ding, maar zorgen dat het versneld gebeurt én dat het écht gedragen wordt door medewerkers, dát is de uitdaging. Wat zou het opleveren als dat zou lukken?
Medewerkers die weten waarom ze doen wat ze doen, zijn:
  • meer betrokken en presteren efficiënter
  • gedreven en voelen zich medeverantwoordelijk
  • bereid net dat stapje extra te zetten bij de continue veranderingen, omdat ze weten wat het effect is. Niet alleen op zichzelf, maar ook en met name op het grote geheel, collega’s, klanten en maatschappij.
Succesvolle bedrijven hebben employee engagement dan ook hoog op de agenda staan. Ze maken hierdoor aantoonbaar:
  • meer winst
  • presteren bovengemiddeld
  • kennen een lager personeelsverloop en lager ziekteverzuim
  • en worden beter gewaardeerd door (nieuwe) medewerkers en klanten.

Verandermanagement en nieuwe generaties

Met de toenemende aanwezigheid van ‘millenials’ (medewerkers geboren tussen 1980 en 2000) in het personeelsbestand, is de rol van het ‘waarom’ nog groter te worden. Voor de zogenaamde ‘babyboomers’ leveren met name waardering, zelfontplooiing, plezier in je werk en eigen verantwoordelijkheid, een grote bijdrage aan het vergroten van hun engagement. De ‘millenials’ voegen hier purpose en maatschappelijke betrokkenheid, aan toe. Niet alleen willen zij zich constant blijven ontwikkelen, zij willen zich steeds weer binden aan bedrijven waarin zij geloven.
Waarom ben ik de perfecte match voor mijn werkgever en is mijn werkgever de perfecte match voor mij? Wat is onze gedeelde ambitie?’ Bedrijven die hier vandaag de dag écht antwoord op kunnen geven, maken morgen het verschil. Personeelsuitjes, teambuildingsessies en flexibele arbeidsvoorwaarden; menig medewerker zal het zeker waarderen. Maar maakt het ze écht engaged?
Waarom zou ik een poging doen het onkruid ook daadwerkelijk met wortel en al te verwijderen? Verandermanagement ‘nieuwe stijl’-vraag: Hoe had mijn vader mijn betrokkenheid kunnen vergroten?

Benieuwd wat we voor jouw team kunnen doen?