Betrokken medewerkers. Ze zijn onmisbaar voor bedrijven die vaart willen maken en klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan. Maar hoe krijg en houd ik mijn medewerkers als directeur/eigenaar betrokken? Hoe creëer ik Employee Engagement anno 2016? Hoe ziet dit eruit in verandermanagement nieuwe stijl?
Als kind moest ik mijn vader af en toe helpen met onkruid wieden. Net als mijn broer en zus kreeg ik een stuk tuin toegewezen, met de instructie daar met de hand de onkruidjes inclusief wortel eruit te trekken. Zodra het stuk onkruidvrij zou zijn, waren we klaar en konden we gaan spelen. Ik begreep dat mijn vader van het ontsierende onkruid af wilde. Maar het belang van de wortel meetrekken vond ik zwaar overgewaardeerd. Dus keek ik niet zo nauw. Hoe sneller ik klaar was, des te beter. Mijn hogere doel ‘spelen’ woog voor mij veel zwaarder dan de werkinstructie van mijn vader.
Doelen realiseren is één ding, maar zorgen dat het versneld gebeurt én dat het écht gedragen wordt door medewerkers, dát is de uitdaging. Wat zou het opleveren als dat zou lukken?
Medewerkers die weten waarom ze doen wat ze doen, zijn:
-
meer betrokken en presteren efficiënter
-
gedreven en voelen zich medeverantwoordelijk
-
bereid net dat stapje extra te zetten bij de continue veranderingen, omdat ze weten wat het effect is. Niet alleen op zichzelf, maar ook en met name op het grote geheel, collega’s, klanten en maatschappij.
Succesvolle bedrijven hebben employee engagement dan ook hoog op de agenda staan. Ze maken hierdoor aantoonbaar:
-
meer winst
-
presteren bovengemiddeld
-
kennen een lager personeelsverloop en lager ziekteverzuim
-
en worden beter gewaardeerd door (nieuwe) medewerkers en klanten.