TopTeams werken vanuit een gedeeld hoger doel (een purpose, een why). Het maakt iedere dag weer duidelijk waar het voor het team en voor hun klanten écht om draait.

Ooit heb ik ze heel hard uit mijn hoofd geleerd, de kernwaarden, missie en visie van mijn toenmalige werkgever. Niet omdat ik dat wilde, maar omdat dat van ons werd verwacht.

Het was onderdeel van de nieuwe koers die het bedrijf zou inslaan om de concurrentie voor te blijven. Ofwel, verandermanagement oude stijl. We leerden tijdens verschillende merkidentiteit-sessies om een aantal voorbedachte teksten op te dreunen. Ook hingen er opeens allemaal flitsende posters aan de muren met dezelfde teksten. Niemand wist echter waar we het precies over hadden. Laat staan dat we wisten wat we er in praktijk mee konden. In de hectiek van alledag verdwenen ze al snel van de werkvloer (als ze er ooit al écht waren geweest).

Je herkent bovenstaande vast wel. We kennen allemaal wel een organisatie dat het op deze manier aanpakt. Mooi lopende, intelligent klinkende maar holle zinnen zoals: ‘Wij zijn een brede financiële dienstverlener die een positieve bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van onze mensen, onze klanten en de maatschappij als geheel.’ Het probleem met dit soort zinnen is echter dat ze veel te algemeen zijn en daarmee niet helder maken waar het voor de organisatie, haar medewerkers en haar klanten écht om draait.

Deze organisaties zijn vooral gericht op het werken vanuit processen. Hierdoor weten medewerkers vaak precies wat ze doen en hoe ze hun werk moeten doen. Maar stel ze de vraag wat het hogere doel is van wat ze doen en je zult al snel ontdekken dat het angstig stil blijft. Vaak komen mensen niet verder dan… ‘om winstgevend te zijn’, of ‘voor onze klanten’. Algemene volzinnen uit het hoofd laten leren, een flitsende website of mooie posters voegen hier echt niets aan toe. Een gemiste kans.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat TopTeams werken vanuit een inspirerend en motiverend hoger doel. Andere veel gebruikte termen voor hoger doel zijn, why (bekend van Simon Sinek) of purpose, maar we bedoelen hiermee vaak hetzelfde.

WAT IS HET EIGENLIJK

Het hogere doel is een richtinggevend en inspirerend, nooit af te ronden, doel waar het team samen naartoe werkt. Het geeft kaders, focus en richting in alles dat het team onderneemt. Daarnaast is het een waardevolle bron voor intrinsieke motivatie, voorwaarde is dan wel dat het hogere doel van het team aansluit op het persoonlijke hogere doel van de teamleden. Bevlogen teamleden vertellen ook graag over het hogere doel van hun team. Ze vertellen het allemaal op hun eigen manier (dus geen bedachte volzinnen) en met glimmende ogen. Het is dus een gedeeld inspirerend verhaal en nooit een volzin op een poster.

Het mooie is dat bijna ieder team beschikt over een hoger doel waaraan het team zijn bestaansrecht ontleent. Het hoeft niet te worden bedacht of gecreëerd door externe adviesbureaus. Het is zaak dat het team samen het hogere doel in beeld brengt en het verwerkt in één of meerdere inspirerende verhalen.

Een hoger doel-‘verhaal’ bestaat vaak uit de volgende onderdelen:


Veel teams laten zich in dit proces ondersteunen door een externe partij die bovenstaande samen met het team vertaalt in een visual en een verhaal dat iedereen met glimmende ogen kan vertellen.

Het managen van een hoger doel-geïnspireerd team vraagt om een andere benadering dan het managen van een proces-gedreven team.

Proces-gedreven teams zijn als het ware machines die bestaan uit diverse onderdelen die samen de boel in gang houden. Ieder onderdeel heeft zijn eigen nut en wanneer een onderdeel hapert, wordt deze vervangen, of door een specialist (consultant) gerepareerd. Verandermanagement is dan feitelijk enkel gericht op symptoombestrijding en optimalisatie.

HET BELANG

“Nothing is more important to the survival and success of a firm than why it exists” 

Professor Cynthia Montgomery, Harvard Business School

Wist je dat teams met een hoger doel, betere resultaten halen:

WERKEN VANUIT EEN HOGER DOEL

Teams die werken aan het realiseren van een helder en inspirerend hoger doel, opereren als een natuurlijk organisme dat bevlogen samenwerkt om, net als een plant naar het licht, naar het hogere doel te groeien. De focus ligt niet op micro-management van verschillende taken en verantwoordelijkheden, maar op ondernemerschap op weg naar één en hetzelfde doel. En om met Johan Cruijff te spreken: “Wat heb je nou liever? Eén goed 11-tal of 11 goede 1-tallen?”

Investeren in teamontwikkeling vanuit een andere mindset dus, niet vanuit proces-aanpassingen, maar vanuit het vertellen van inspirerende en motiverende verhalen. Is dat het waard? Ik herinner me het werkboek dat ik en mijn collega’s kregen om ons de nieuwe visie, missie en waarden eigen te maken. De ingelijste oorkonde als bewijs daarvan. En het weekendje weg als feestelijke aftrap. Maar ik herinner me ook de dag dat onze vestiging werd opgeheven, omdat de resultaten te ver achterbleven. Waar het volgens het bedrijf echt om ging, voor ons en onze klanten….ons hogere doel, dat ben ik vergeten. Blijkbaar draaide het toch om iets anders.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.